Medicinsk yoga under hälsoveckan

Lär dig några av världens mest effektiva stressreducerande tekniker.

Under vår Stora hälsovecka kan du välja att lägga till medicinsk yoga på schemat.

 

Balansprogrammet är en terapeutisk metod med några av världens mest effektiva stressreducerande tekniker.

Vi träffas vid 6 kurstillfällen. Redan första dagen kommer vi aktivera kroppens parasympatiska nervsystem, som har en direkt lugnande fysiologisk påverkan. Dag 1 går vi grundligt igenom denna andningsteknik och den röda tråden i träningen är just andningen, som är den del som tydligast knyter ihop de mentala och fysiska aspekterna. Att vi lär oss att andas optimalt får vårt immunförsvar, matsmältning och en hel del andra fysiologiska processer att direkt fungera bättre. Många av oss kommer uppskatta enkla knep för bättre sömn och lägre blodtryck.

Yogautövare, har i alla årtusenden känt till andningens effekt på nervsystemet och behärskat tekniker för att påverka kroppens egen lugn och ro respons. Nu har tekniken även genererat i ett erkännande inom vetenskapen. Årets Nobelpristagare i Fysiologi och Medicin har påvisat hur cellen känner av och anpassar sig till halten av syre. Upptäckten har gett kunskap som lett fram till lovande strategier att bekämpa blodbrist, cancer och många andra sjukdomar.

Alla övningar är testade i svensk forskning och har dokumenterade effekter som t.ex förbättrar symptom från tarmkanalen. MediYoga innefattar ett strukturerat system av pass och meditationer som fungerar brett för olika patientgrupper med specifika behov, t.ex. utmattning, psykisk ohälsa, neuropsykiatri, ospecifika ryggproblem, hjärt-och kärlsjukdomar, cancer, diabetes, sömnstörningar, ätstörningar, neurologiska sjukdomar, huvudvärk m.fl. – och samtidigt anpassas för den enskildes specifika och unika förutsättningar och behov.

Alla övningar utförs alltid utifrån en central utgångspunkt men där du tränas i att själv avgöra och känna in vilken nivå av anpassning som behöver göras utifrån egen förmåga och kapacitet. Detta gör att alla kan delta i utövandet och tillgodogöra sig goda effekter. Vi vet från både erfarenhet och forskning att för att åstadkomma en förändring både mentalt och fysiskt är det viktigare att få till en daglig kontinuerlig träning i liten dos än en större dos någon gång då och då. Utifrån tillstånd och bakgrund har vi alla olika förutsättningar för vilken dos av träning och nivå vi klarar av. Att hitta rätt nivå och balans i träningen under tid är avgörande för att uppnå ett gott resultat.

Inga förkunskaper behövs. Det enda du behöver ta med dig är ett öppet sinne och passen kan utföras helt efter egen förmåga, oavsett hälsotillstånd eller fysiska förutsättningar. Kärnan i Balansprogrammet är att skapa ökad balans fysiskt, mentalt och emotionellt. Vi lyssnar in kroppens signaler och med enkla konkreta övningar kommer jag vägleda dig att hitta din självläkande förmåga.

Min önskan är att du ska hitta en villkorslös plats inom dig själv, där du kan få vila från inre och yttre krav och släppa gamla mönster och präglingar.

Vi möts där du är, ser fram emot att träffas i person!

/Therese Gebert, certifierad hos MediYoga Institutet i Stockholm.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *