Visst spelar kosten stor roll för hälsan

Visst har din kost otroligt stor del i hur din kropp mår.

Goda tarmbakterier är den största och viktigaste delen av ditt immunförsvar. Vi på Mistelgården ser kosten som vårt bästa läkemedel. Grunden är grönsaker, bär, frukt och massor av färska örter. Det är viktigt att man äter mycket kalkhaltig och vitaminrik mat, framförallt sallader av olika slag, som vitkål, annan kål, morötter och rödbetor samt grönsallad. Vad kalkhalten beträffar bör det vara biologiskt odlade grönsaker, bär och frukt.

Vår föda är mycket viktigare för oss, än vi kanske tror. Vi borde ständigt sträva efter att äta den föda naturen ger oss så oförändrad som möjligt. Hämta din mat från närmsta bonde eller odlare du gynnar de närodlade bönderna och du vet vad du lägger på din tallrik.

Ett allt för rikligt intag av kött från sjuka djur, raffinerad föda och drycker innehållande färgämnen och kemikalier, rester av besprutningsmedel blir slutligen en förmån för uppkomsten av sjukdomar. Det är nästan aldrig för sent att vända blad och börja om och hand om det viktigaste du har, din kropp!

Örter, färska sådana, är en enorm källa till läkning, en gåva från ovan. Varje ört bär på ett hemligt budskap och hur mycket vi än läser om varje örts egenskap så finns långt mer att finna i varje örts läkande lexikon. För att bara närma några, är koriander och pepparmynta värt att prova vid mag- och tarmproblem.

Vi menar att mjölkprodukter från ko, raffinerat mjöl, socker och salt helt bör uteslutas ur kosten.

Mjölk och ost från kossan är slembildande och avger starka syror i kroppen. Ost från får och get är lättare för kroppen och är inte alls lika slembildande. Slemmet lägger sig över tarmens så livsviktiga flimmerhår, som ska ta upp näring och där våra viktiga tarmbakterier trivs. I den sura och slemmiga miljön trivs inflammationer. Kanske var det annorlunda längre tillbaka i tiden när vi inte förädlade mjölken. De mer mjölksyrade produkterna, som till exempel Creme freiche och Turkisk yoghurt är lättare för kroppen att hantera.

Salt eller inte salt? Ja, det har varit mycket debatter kring det ämnet. Det är stor skillnad mellan olika sorters salt. Allt naturligt salt kommer ursprungligen från havet. Det är när man raffinerar saltet som mineralerna avlägsnas. Himalayasalt är ett salt som kroppen tycker om tack vare makromineralerna, kalcium och fosfor, samt spårämnen som selen och zink. Naturligt obearbetat salt som Himalayasaltet består av cirka 90% natriumklorid och låg mängd jod.

Det vita mjölet bör man undvika eftersom vetet idag är så besprutat att det inte längre är ätbart. Det finns många mjölsorter som alternativ till vetemjöl, till exempel kokosmjöl, havremjöl och mungbönsmjöl. Men du behöver också vara försiktig med mat där mjölet utgör stommen, som till exempel pasta. Äter man mycket pasta så får man räkna med att tarmen slemmar igen.

Rent socker, godis och choklad tar mycket näring från vårt system när det ska smältas ner, i synnerhet B-vitaminer, mineraler och spårämnen. Torkad frukt i olika varianter, ger däremot något till kroppen, så som mineraler och antioxidanter. Sötma från bland annat honung, torkad och fikon är bättre att använda för att få den söta smaken.

 

Det mycket att tänka på, men tyvärr kommer vi inte undan det, vi måste förkovra oss.

Gör det bästa du kan planera så du slipper stress. Bestäm dig för att ägna en vecka eller två att ta reda på vart du närmast kan handla din mat. Titta på innehållsförteckning när du är ute och handlar. Efter en tid sitter det i huvudet, du vet vad du ska undvika och vad du ska välja.

Börja dagen med en renande dryck, sellerijuice eller citronvatten. Vi på Mistelgården är noggranna med hur dagen börjar och slutar när det gäller maten. Vi använder i stort sett inga mjölkprodukter alls, någon gång har vi lite grekisk yoghurt i något tillbehör, det är allt.

Din föda bör bestå av ca 60% obearbetade grönsaker, 20% bär och frukt, 5 % fröer och nötter, 15 % fisk eller kött om så önskas eller vegetarisk kost med begränsat inslag av mjölkprodukter, eller inget alls.

Comments are closed